Vi har läst om hur företaget Jajah i USA erbjuder användare att ta emot reklam i luren när man använder deras telefontjänst. Läs bla vad Reklamombudsmannen skriver här: Reklam istället för ringsignal
Jag har skrivit om en liknande idé som Tele2 hade i detta inlägg: http://reklam2punkt0.blogspot.com/2007/10/skrm-bort-dina-kunder-innan-du-hinner.html men där har man nog inte tänkte hela steget ut.
Samtidigt kan man läsa om MyDemand bla i mitt tidigare inlägg: http://reklam2punkt0.blogspot.com/2007/11/endast-tillten-reklam-och-inget-annat.html
samt hos Reklamombudsmannen
http://reklamombudsmannen.se/?p=170
Den, om någon känns inte riktigt färdigtänkt. Men så har tjänsten inte lanserats ännu.
Men då plötsligt slog det mig: Man borde ju givetvis kombinera de båda tjänsterna. Idén med Jajah är i sig en bra idé där man som konsument även kan ”tjäna pengar”. MyDemand däremot saknar vad jag förstår ett incitament för mig som konsument. Men om kunde kombinera de båda tjänsterna blir det plötsligt ännu mera intressant. Inte bara kan man som konsument ”tjäna pengar” på att höra reklammeddelanden men nu är det faktisk ”bara” om de produkter och tjänster jag är intresserad av. Vidare kan man låta annonsera på webbsidan med samma logik. Nästa steg är att sälja lösningen vidare till fler webb-baserade tjänster och så börjar vi få klirr i kassan alla tre (tjänsteleverantören, annonsören och konsumenten)?
Andra bloggar om: reklam, reklam 2.0, Permission marketing
Blogged with Flock
Lämna ett svar