Sociala nätverk – en stark påverkare inom all marknadsföring

Sociala nätverk vikigare än musikkritiker skriver Resumé. De hänvisar till undersökningen Trust Index, en årlig undersökning med fokus på e-handel som genomförs av ett programvaruföretag.

Jag har tidigare dragit ganska många paralleller mellan reklambranschen och musikbranschen där jag har hävdat att båda är extremt traditionella och långsamma att ta till sig nya affärsmöjligheter, och inte heller lyhörda för hur verkligheten susar förbi. Helt plötsligt sägs skivbolagen sedan länge tagit till sig de sociala nätverken för att lansera nya artister och album.

Men vad har de egentligen gjort?
Jo de har hittat ännu en kanal för att marknadsföra sitt traditionella erbjudande: skivor. Inget nytt under den solen med andra ord. Man har fattat en sak i alla fall och det är att trovärdighet är viktigare för konsumenterna idag än någonsin. Man tror på vad likasinnade säger betydligt mer än någon annan (till och med s.k. experter).

Detta är absolut inget unikt för musikbranschen – det gäller alla branscher – oavsett vad du säljer: produkter, tjänster m.m. så definieras ditt utbud av konsumenterna själva. Du kan och ska finnas med på deras arena men, det är de (oavsett om du tycker om det eller inte) som dikterar villkoren. Det är detta som jag menar är reklam 2.0. Konsumenterna är delaktiga och ansvarar för en stor del av reklamen – det gäller att finnas med och påverka/utnyttja detta på bästa sätt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Publicerat av

Publicerat i

6 svar till ”Sociala nätverk – en stark påverkare inom all marknadsföring”

  1. Profilbild för lord Fredruk
    lord Fredruk

    Wooha. Resumé har nyktrat till och skriver om sociala medier! Nähä, de rewritade ju bara som vanligt.

    Självklart tror man mer på sina vänner och likasinnade. Så har det alltid varit, även långt innan de sociala mediernas ankomst. Märkligt är bara att få företag (eller branscher för den delen) utnyttjat detta.

    Bra jämförelse mellan reklam och musik. Två stockkonservativa som försöker lura i folk att de är först. Inom musiken verkar det dock finnas hopp bland artisterna. Tänker exempelvis på Håkan Hellströms USB-armband och Marit Bergmans prenumeration.

  2. Profilbild för lord Fredruk
    lord Fredruk

    Wooha. Resumé har nyktrat till och skriver om sociala medier! Nähä, de rewritade ju bara som vanligt.Självklart tror man mer på sina vänner och likasinnade. Så har det alltid varit, även långt innan de sociala mediernas ankomst. Märkligt är bara att få företag (eller branscher för den delen) utnyttjat detta.Bra jämförelse mellan reklam och musik. Två stockkonservativa som försöker lura i folk att de är först. Inom musiken verkar det dock finnas hopp bland artisterna. Tänker exempelvis på Håkan Hellströms USB-armband och Marit Bergmans prenumeration.

  3. Profilbild för Jonas

    Musikbranschen är ett tacksamt exempel på dagens ekonomi, i Chris Anderssons ”The long tail” tar han många exempel från just musikbranschen. De strategiska grundantagandena om affärslogiken har helt förändrats, men inte deras affärsmodeller.

    Var hamnar man om man använder samma logik på reklam? Vad är reklamens motsvarighet till den långa svansen? Och hur skall man kunna använda den på ett affärsmässigt lönsamt sätt? Hur tänker du där?

  4. Profilbild för Jonas

    Musikbranschen är ett tacksamt exempel på dagens ekonomi, i Chris Anderssons ”The long tail” tar han många exempel från just musikbranschen. De strategiska grundantagandena om affärslogiken har helt förändrats, men inte deras affärsmodeller.

    Var hamnar man om man använder samma logik på reklam? Vad är reklamens motsvarighet till den långa svansen? Och hur skall man kunna använda den på ett affärsmässigt lönsamt sätt? Hur tänker du där?

  5. Profilbild för liffeman

    Jonas, du ställer en mycket intressant fråga som jag får be att återkomma till i ett eget inlägg här snart. Jag tror inte att jag ensam har några lösningar och det är definitivt inte enkelt att helt ändra reklambranschens affärsmodeller, men för branschens egen skull bör det hända. Men som sagt, jag kommet att utveckla mina teorier mer om detta snart.

  6. Profilbild för liffeman
    liffeman

    Jonas, du ställer en mycket intressant fråga som jag får be att återkomma till i ett eget inlägg här snart. Jag tror inte att jag ensam har några lösningar och det är definitivt inte enkelt att helt ändra reklambranschens affärsmodeller, men för branschens egen skull bör det hända. Men som sagt, jag kommet att utveckla mina teorier mer om detta snart.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.