När jag startade den här bloggen för snart 2,5 år sedan så gjorde jag det för att skriva om den ”nya” generationen reklam och det nya sättet att kommunicera i och med det förändra beteendet vi ser i hur vi konsumerar reklam och information. Jag bestämde mig ganska tidigt för att detta skulle inte vara en blogg som visade bra och dåliga exempel utan ett ställe för mig att skriva av mig om mina egen tankar och funderingar om reklam och marknadsföring. Men nu måste jag göra ett undantag.
Snälla Forsman & Bodenfors, kan ni förklara den senaste Volvo S60 kampanjen för mig, för ärligt talat, jag fattar inte. Jag förstår så långt att bilen är så pass ”intelligent” att den själv kan ”känna av” fotgängare och stanna för att undvika olyckor. Men vad jag inte förstår (och inte heller någon av mina kollegor på The Concept Factory som jag vänligt frågade igår) hur kopplar man detta till bilderna på bl.a James Dean och Ingo Johansson? Att de två (för övrigt ej längre levande ikonerna) går på en trottoar ser jag och att de då per definiton är fotgängare, men sen då? Som sagt, de är döda, och James Dean dog ju som bekant allt för tidigt i en bilolycka. Jag får inte riktigt ihop det med budskapet: ”Länge leve fotgängarna”.
Så om det är någon som vet och som kan förklara så gör gärna det. Eller det kanske är en medveten strategi för att få igång just den här diskussionen? Eller?
Lämna ett svar