Snälla, kan någon förklara den senaste S60 kampanjen för mig?

När jag startade den här bloggen för  snart 2,5 år sedan så gjorde jag det för att skriva om den ”nya” generationen reklam och det nya sättet att kommunicera i och med det förändra beteendet vi ser i hur vi konsumerar reklam och information. Jag bestämde mig ganska tidigt för att detta skulle inte vara en blogg som visade bra och dåliga exempel utan ett ställe för mig att skriva av mig om mina egen tankar och funderingar om reklam och marknadsföring. Men nu måste jag göra ett undantag.

Bild: Skärmdump från www.volvocars.com

Snälla Forsman & Bodenfors, kan ni förklara den senaste Volvo S60 kampanjen för mig, för ärligt talat, jag fattar inte. Jag förstår så långt att bilen är så pass ”intelligent” att den själv kan ”känna av” fotgängare och stanna för att undvika olyckor. Men vad jag inte förstår (och inte heller någon av mina kollegor på The Concept Factory som jag vänligt frågade igår) hur kopplar man detta till bilderna på bl.a James Dean och Ingo Johansson? Att de två (för övrigt ej längre levande ikonerna) går på en trottoar ser jag och att de då per definiton är fotgängare, men sen då? Som sagt, de är döda, och James Dean dog ju som bekant allt för tidigt i en bilolycka. Jag får inte riktigt ihop det med budskapet: ”Länge leve fotgängarna”.

Så om det är någon som vet och som kan förklara så gör gärna det. Eller det kanske är en medveten strategi för att få igång just den här diskussionen? Eller?

Publicerat av

Publicerat i

2 svar till ”Snälla, kan någon förklara den senaste S60 kampanjen för mig?”

  1. Profilbild för susannelindh
    susannelindh

    Angående texten om Volvo och James Dean/Ingo J…jag tror personligen att det mest handlar om en slags equalizer mellan ikonerna och bilen, att bilen har samma höga stjärnstatus som personerna, men det är ju en riktig totalmiss att båda är döda. Eller förresten, vill de visa att även Volvo kommer att leva vidare i människors medvetande efter dess död, precis som James och Ingo?

  2. Profilbild för liffeman

    Jag är mer eller mindre övertygad om att F & B har en tanke bakom. Problemet uppstår när det blir för sofistikerat och svårtolkat, och framför allt när det behövs förklaras. Du kan mycket väl ha rätt att det är equalizer effekten man är ute efter, men om man måste behöva tänka till (inte bara en gång utan både två och tre gånger innan man kan skönja någon koppling, så har man i min mening missat målet). Kopplingen ska vara solklar och ska inte behöva förklaras. KISS = Keep It Simple Stupid.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.