Jag tillhör generationen inom reklambranschen som började precis i skiftet mellan ”klipp-och-klistra” och datorns intåg. Mycket har hänt sedan dess, så som fler mediakanaler, högre krav från reklamköpare, nya och fler digitala verktyg med mera.
Men det mest anmärkningvärda är dock att myten om reklambranschen fortfarande är den samma. Snacka om noll transparent. Reklambyrån är liten svart låda där man som köpare inte har en aning om vad som poppar fram.
Ganska ofta ställer jag mig själv frågan: ”Vad är det egentligen jag håller på med?” En fråga som borde ställas varje dag, av alla i branschen, för ibland kan man ifrågasätta en hel del av den reklam som produceras. Allt för ofta känns det som att det görs reklam vars enda syfte är att vinna guldägg, och då är man i mina ögon definitiv i branschen av helt fel anledning. Personligen känner jag en större tillfredställelse när man får beröm från en kund, där det man gjort har gett resultat, än ett diplom från en tävling av, för och med reklambyråer. Hur länge skall myten om reklambranschen få existera, framför allt i det nya media- och kommunikationslandskapet där kravet på transparens ökar och där vi går från en-vägs kommunikation till dialog mellan individer. Tendens blir att små aktörer i nätverk blir de stora vinnarna för de måste vara transparenta för att överleva. Tomas på Mamilldo skriver om nätverket (i och för sig inte reklambyrånätverk, men dock).
Fram för nätverkande och full transperans inom reklambranschen!
Andra bloggar om: reklambranschen, reklam, kommunikation, nätverk
Lämna ett svar