Reklambranschen – myten vi måste slå hål på

Jag tillhör generationen inom reklambranschen som började precis i skiftet mellan ”klipp-och-klistra” och datorns intåg. Mycket har hänt sedan dess, så som fler mediakanaler, högre krav från reklamköpare, nya och fler digitala verktyg med mera.

Men det mest anmärkningvärda är dock att myten om reklambranschen fortfarande är den samma. Snacka om noll transparent. Reklambyrån är liten svart låda där man som köpare inte har en aning om vad som poppar fram.

Ganska ofta ställer jag mig själv frågan: ”Vad är det egentligen jag håller på med?” En fråga som borde ställas varje dag, av alla i branschen, för ibland kan man ifrågasätta en hel del av den reklam som produceras. Allt för ofta känns det som att det görs reklam vars enda syfte är att vinna guldägg, och då är man i mina ögon definitiv i branschen av helt fel anledning. Personligen känner jag en större tillfredställelse när man får beröm från en kund, där det man gjort har gett resultat, än ett diplom från en tävling av, för och med reklambyråer. Hur länge skall myten om reklambranschen få existera, framför allt i det nya media- och kommunikationslandskapet där kravet på transparens ökar och där vi går från en-vägs kommunikation till dialog mellan individer. Tendens blir att små aktörer i nätverk blir de stora vinnarna för de måste vara transparenta för att överleva. Tomas på Mamilldo skriver om nätverket (i och för sig inte reklambyrånätverk, men dock).

Fram för nätverkande och full transperans inom reklambranschen!

Andra bloggar om: , , ,

Blogged with the Flock Browser

Publicerat av

Publicerat i

,

7 svar till ”Reklambranschen – myten vi måste slå hål på”

  1. Profilbild för deep.ed
    deep.ed

    Sorry. Du glömmer bort att 100W är lika viktig idag. Och att branschen använder planning och strategi. Jag vet inte: men det är snarare så att branschtidningarna fastnat i myten – inte branschen i stort.

  2. Profilbild för deep.ed
    deep.ed

    Sorry. Du glömmer bort att 100W är lika viktig idag. Och att branschen använder planning och strategi. Jag vet inte: men det är snarare så att branschtidningarna fastnat i myten – inte branschen i stort.

  3. Profilbild för Leif Kajrup
    Leif Kajrup

    Jag har inte glömt 100W och den är i min värld viktigare och mer betydelsefull än Guldägget då den faktisk bygger på resultat. Poängen är att om man för ”oinvigda” säger att man jobbar i reklambranschen så tar man automatiskt ett steg bak.

  4. Profilbild för Leif Kajrup
    Leif Kajrup

    Jag har inte glömt 100W och den är i min värld viktigare och mer betydelsefull än Guldägget då den faktisk bygger på resultat. Poängen är att om man för ”oinvigda” säger att man jobbar i reklambranschen så tar man automatiskt ett steg bak.

  5. Profilbild för Sofia
    Sofia

    Det är en mycket intresseant aspekt du tar upp. Det blir lätt hjärtlöst när försök att hjälpa kunden baddas med byråernas bekräftelsebehov. Betyder inte nödvändigtvis att man alltid bör ge kunden vad kunden vill ha. Snarare att ge kunden vad kunden behöver. Svårt med vad som egentligen kommer först, hönan eller ägget.

  6. Profilbild för Sofia
    Sofia

    Det är en mycket intresseant aspekt du tar upp. Det blir lätt hjärtlöst när försök att hjälpa kunden baddas med byråernas bekräftelsebehov. Betyder inte nödvändigtvis att man alltid bör ge kunden vad kunden vill ha. Snarare att ge kunden vad kunden behöver. Svårt med vad som egentligen kommer först, hönan eller ägget.

  7. Profilbild för hollnissa
    hollnissa

    Håller verkligen med! Det viktigaste är att kunden och du i slutändan är nöjda och du känner att du gjort ett bra jobb. Inbördes beundran är inget jag tror på. Finns inga genvägar till ett riktigt snyggt och proffsigt slutresultat. Själv försöker jag förkovra mig i sociala och digitala medier och ska söka in till hyper island i höst. Så länge… startar jag eget. Mvh annaoforsa.com

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.