Nu måste reklambyråerna vakna

Hann precis publicera mitt inlägg om reklambyrånbranschens myt när jag läste följande inlägg på Dagens Media:

”Mockfjärds marknadschef: Reklambyråerna för dåliga på sälja
För de flesta marknadschefer är ett samarbete med en reklambyrå självklart. Men inte för Mockfjärds fönster som har ökat försäljningen från 80 till 330 miljoner på fyra år. Johanna Eriksson, marknadschef på Mockfjärds förnster, tycker att reklambyråerna är för dåliga på reklam som genererar försäljning.

Det är det som nu händer som jag länge har varnat för. Varför anlita en reklambyrå om de inte kan utföra sin uppgift utan bara vill vinna priser? Alla som jobbar på reklambyråer eller inom branschen borde stanna upp och fråga sig själv: Varför gör jag det här? Just nu känns det som majoriteten av svar skulle bi: ”För att vinna guldägg”. Om fler företag gör som Mockfjärd, anlitar media- och PRbyråer för att lösa uppgiften, ja då kommer det ju inte finnas något att göra guldägg av, eller? Och vem blir då imponerad?

Mitt stora dilemma är: hur skall vi återerövra förtroendet så att vi som verkligen brinner för reklam och kommunikation får lov att jobba med det oavsett om vi vinner priser eller inte?

Andra bloggar om: , , ,

Blogged with the Flock Browser

Publicerat av

Publicerat i

,

4 svar till ”Nu måste reklambyråerna vakna”

  1. Profilbild för deep.ed
    deep.ed

    Fast jag fick snarare än en känsla av att det var ännu en sån här ”vi anävnder inte oss av reklam/reklambyråer” i stil med Weekday. Sorry, men grejen är inte så enkel rakt igenom. Visst: Mockfjärds fönster. Drivs av laestadianerna däruppe, fönster är en relativt generisk sak. Som konsumenterna inte förstår så mycket om. Det är knappast så att fönsterbranschen är galet konkurrerande. Så nej, att ta Mockfjärds fönsters marknadschef som utgångspunkt för en generell åsikt om reklambranschen känns jävligt grunt.

  2. Profilbild för deep.ed
    deep.ed

    Fast jag fick snarare än en känsla av att det var ännu en sån här ”vi anävnder inte oss av reklam/reklambyråer” i stil med Weekday. Sorry, men grejen är inte så enkel rakt igenom. Visst: Mockfjärds fönster. Drivs av laestadianerna däruppe, fönster är en relativt generisk sak. Som konsumenterna inte förstår så mycket om. Det är knappast så att fönsterbranschen är galet konkurrerande. Så nej, att ta Mockfjärds fönsters marknadschef som utgångspunkt för en generell åsikt om reklambranschen känns jävligt grunt.

  3. Profilbild för Leif Kajrup
    Leif Kajrup

    Jag vet att jag generaliserar men min poäng är relativt enkel: företag väljer att inte anlita reklambyråer. Varför då? Jag märker det nästan dagligen att fler väljer bort framför allt de stora reklambyråerna för andra alternativ.

  4. Profilbild för Leif Kajrup
    Leif Kajrup

    Jag vet att jag generaliserar men min poäng är relativt enkel: företag väljer att inte anlita reklambyråer. Varför då? Jag märker det nästan dagligen att fler väljer bort framför allt de stora reklambyråerna för andra alternativ.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.