Hann precis publicera mitt inlägg om reklambyrånbranschens myt när jag läste följande inlägg på Dagens Media:
”Mockfjärds marknadschef: Reklambyråerna för dåliga på sälja
För de flesta marknadschefer är ett samarbete med en reklambyrå självklart. Men inte för Mockfjärds fönster som har ökat försäljningen från 80 till 330 miljoner på fyra år. Johanna Eriksson, marknadschef på Mockfjärds förnster, tycker att reklambyråerna är för dåliga på reklam som genererar försäljning.”
Det är det som nu händer som jag länge har varnat för. Varför anlita en reklambyrå om de inte kan utföra sin uppgift utan bara vill vinna priser? Alla som jobbar på reklambyråer eller inom branschen borde stanna upp och fråga sig själv: Varför gör jag det här? Just nu känns det som majoriteten av svar skulle bi: ”För att vinna guldägg”. Om fler företag gör som Mockfjärd, anlitar media- och PRbyråer för att lösa uppgiften, ja då kommer det ju inte finnas något att göra guldägg av, eller? Och vem blir då imponerad?
Mitt stora dilemma är: hur skall vi återerövra förtroendet så att vi som verkligen brinner för reklam och kommunikation får lov att jobba med det oavsett om vi vinner priser eller inte?
Andra bloggar om: reklambranschen, reklam, kommunikation, reklambyråer
Lämna ett svar