Jag har kommit till insikt. Jag jobbar inte med reklam – jag jobbar med kommunikation. Vad är det för skillnad?
Reklam enligt wikipedia:
Reklam är skapande och spridande av information som har till syfte att lysa upp och skapa uppmärksamhet runt idéer, varor och tjänster, samt påverka och ändra människors åsikter, värderingar eller handlingar, i första hand konsumtionsbeteende. Oftast är avsändaren ett företag, och mottagaren en konsument. Konsumenten kan vara en enskild person eller ett annat företag.
Avsikten med reklam är ofta att marknadsföra ett företags produkter eller tjänster med slutmålet att öka försäljningen av dessa, och därmed öka företagets inkomster.
Reklamen är nära besläktad med propaganda och i vissa länder använder man det sistnämnda som beteckning för båda.
Kommunikation enligt Wikipedia:
Ordet kommunikation kan härledas från latinets communicare som betyder dela, meddela, förena, göra gemensamt. [… I all kommunikation är det något som transporteras. Det kan vara något konkret som transporteras via till exempel järnväg eller annat transportmedel. Det kan också vara ett meddelande som på något sätt transporteras. När det sker mellan människor måste det ske ett utbyte av information för att det ska klassas som kommunikation, oavsett hur detta sker
Ser ni någon skillnad? Är det inte så att reklam är en typ av kommunikation?
En annan viktig parameter i mitt resomemang är att ordet reklam oftast har en negativ klang medan kommunikation är betydligt mer positivt laddat. Vad skulle hända om vi tog bort ordet reklam och kallade det vi gör för kommunikation? Hade det blivit mer accepterat? Kan man verkligen det? Kan man säga ”Kommunikationsfilm” istället för ”Reklamfilm”?
Jag inser att jag nog får krypa till korset och inse att det inte går att ta bort ordet reklam. Men om vi alla inom branschen sätter igång med en gigantisk kampanj för att ändra attityden hos konsumenterna kanske jag kan må bättre, dvs att vi i branschen börjar kommunicera. 😉
Lämna ett svar