Jag var på Sweden Social Web Camp, och överlevde

Nästan alla på SSWC. Bild Pelle Sten
Nästan alla på SSWC. Bild: Anders Frisk
Uppdaterat: Bilden ovan är tagen av Anders Frisk och inte Pelle Sten. Äras den som äras bör.

Tillsammans med 286 andra var jag i helgen på Tjärö i Blekinge på Sweden Social Web Camp, även känt under hashtagen #SSWC. En helg jag troligtvis inte kommer att glömma i första taget. Jag åkte dit i bil från Trelleborg strax innan lunchtid och hämtade upp Thomas Mårtensson (@mamilldo) på vägen (tack för sällskapet förresten, alltid uppskattat!). Framme i Järnavik träffade vi även Johan Stenström (@jonkpirateboy) och vi tog tillsammans båten över till själva Tjärö, där vi var en av de första (förutom förtruppen som åkte ner dagen innan för att fixa med tält, internet och lite andra praktiska ting). Vi valde att campa och Thomas var snäll nog att låta mig få bo i hans tält, som senare även skulle innebos av Tommie Nordholm (@tjompa) och Vesa Sironen (@vesa).

Förutsättningarna för helgen var enkla: Fredagen var vigd för välkomsttal av initiativtagaren Tomas Wennström från What’s Next, mingel, mat och party medan lördagen var den stora unconference dagen med sessions från kl 10.00 till kvällen. Kristin Heinonen som tillsammans med Tomas Wennström låg bakom hela arrangemanget, var vänlig nog att förklara hur ”the Grid” fungerade där alla sessions bokades in.

The Grid #SSWC
The Grid #SSWC. Bild: Daniel Erkstam.

Många sessions blev det, och tyvärr var det omöjligt att vara med på alla, så man fick prioritera.

Jag valde då följande sessions, med en enkel beskrivning och summering:

Social Media Club Sweden

Som arrangör och initiativtagare till Social Media Club Skåne kändes det mer eller mindre som en obligatorisk session, där Anders Abrahamsson och Anders Sporring berättade om sina planer med SMC Sverige. Vi får väl se vad som kommer att ske där framöver, inget konkret kom i alla fall ut av den sessionen.

Social Media does that work for companies

Brit Stakton från JMW höll en mycket intressant diskussion om företagens närvaro i sociala medier. Är de trovärdiga? Ska företag få finnas på de sociala plattformarna? Eller är det som någon av deltagarna sa: ”Vem vill vara vän med Sony Ericsson eller Sverige?” Är vi inte individer som konverserar med hjälp att ett antal verktyg, som just nu domineras av Twitter och Facebook. 2 saker händer – vi som individer har olika roller och pratar med olika människor på olika ställen beroende på vilken roll vi har, dvs vi pratar jobb med våra kollegor i fikarummet, vi pratar matrecept med kompisen på facebook osv. Den andra saken är att verktygen är sekundära. Det är inte Twitter eller Facebook som bestämmer vem och vad vi vill prata om det är de personerna som är där som gör det, och just nu är de flesta på Twitter och Facebook, för ett år sedan var det flesta på Jaiku, och nästa år är det mycket möjligt att vi är någon helt annan stans. Många frågor kom upp i diskussionen och den är lång ifrån avslutad. Mer om denna session kan du läsa på Brit’s egen bloggpost på JMW: Social media web camp day 2 – part 1.

Marknadsföring på nätet. Finns den?

Kristoffer Björkman från Newsdesk forsatte diskussionen som Brit startade om marknadsföringen på nätet. Och om den sociala webben. Finns den? Han inledde klokt med att påstå att det finns inget som heter den sociala webben. Webben ÄR social. Det är som att kalla krogen för ”den sociala krogen”. Vi är på krogen för att vara social på samma sätt som vi är på webben för att vara sociala. Kloka ord.

Frågan kom åter igen upp huruvida företag ska marknadsföra sig med de sociala verktygen och huruvida de är trovärdiga, eller inte. Vi försökte komma fram till en slutpunkt i att alla marknadsför sig på nätet, medvetet eller omedveten, tror dock inte att vi alla var överens om mer än att frågan och svaret är väldigt subjektivt. Vad laddar vi ordet marknadsföring med? Ett problem vi kommer att leva med ett bra tag framöver tror jag.

Berättelser och erarenheter från att omvända ett byggbolag (och sponsra sswc)

Martin Palacios (@palace) berättade om sina erfarenheter och resan för Veidekke att vara ett vanlig byggbolag som marknadsför sig på det traditionella sättet med dagspressannsonering till att bli en öppen organisation som konverserar med omvärlden och närområdet.

SEO & Social Media

Simon Sundén (@joinsimon) som tillsammans med @nikkelin förmodligen är en av de vassaste på sökordoptimering och sökordsmarknadsföring i Sverige. Intressant om hur tätt sammankopplat SEO och sociala medier egentligen är och samtidigt fick vi en hel del tips om do’s and don’ts. Tack Simon!

Vad är projekt Shinobi?

Förmodlingen den session som drog överlägset mest folk som hajpades mest. Ett tag kändes det mer som ett väckelsemöte. Twingly med Martin Källström i spetsen presenterade den kommande lanseringen av projekt Shinobi. I korta drag en kanal för att följa ett filtrerat realtidsflöde. Av vad de kunde berätta, så kan det mycket väl bli en mycket intressant tjänst, där det utlovades skärmdumpar och beta invites till beta lanseringen som är planerad i oktober.

Jag passade på att ta en paus efter Shinobi presentationen fram till middagen, vars absoluta höjdpunkt var Anders Mildners tal ”En ring av eld”.

Efter det var det s.k. fri lek och umgänge. Man träffade många intressanta människor, men ändå kändes det som om man knappt hann med att träffa någon av alla de som man inför tänkte: ”vad kul att äntligen få träffas”. Bara det en anledning för att åka till SSWC 2010. Jag kommer, utan att tveka.

En liten bonus från kvällens övningar, när Emanuel Lantz fick låna min gitarr och mot request sjöng och spelade helt improviserat. En potentiell klassiker (kanske mest för oss som var där.)

Publicerat av

Publicerat i

,

5 svar till ”Jag var på Sweden Social Web Camp, och överlevde”

  1. […] Blogginlägg What’s next – SSWC: Scener från ett webcamp joinsimon.se – 286 personer som gör en överlycklig Good old – Nu förstår jag hur Jesus gjorde Kinnas blogg – Matbloggare och nördar på SSWC jardenberg unedited – Sweden social web camp – ännu ett fantastiskt möte Lilla gumman – SSWC 2009 Anders Carlsson om SSWC Pluceras blogg – Vad är väl en bal på slottet, när man kan bo i tält på #sswc? Jonk – Sweden Social Web Camp Mamilldo – Jag blir hellre jagad av vargar än missar #SSWC 2010 Nextgen – SSWC – Social Aktivitet och statistik Mathias – Sweden Social Web Camp – En kort återblick Internetdagarna – Magiskt, episkt, galet Mymlan – tältmöte = kärlek Jan Viderén – Drömmer mig tillbaka till SSWC 2009 Salmiak Media – SSWC – en sammanfattning Jenefeldt.se – Sweden social web camp var fantastiskt Walter Naeslund – The Very Best of Social Web Camp. And a Bus Crash. Mattias Östmar – #sswc (Sweden Social Web Camp) var fantastiskt bra! The Jennie – #sswc: sommarens bästa sinnesrubbare Wheelforce media – SSWC – sommarens häftigaste upplevelse Björn Falkeviks samlade videor från SSWC Joakim Green – Hemma från Sweden Social Web Camp Joakim Green – Inget SSWC utan flagga The Øresund Entrepreneur – To Webstock by bus Stationsbloggen – SSWC – Slut på det roliga och sammanfattning Reklma 2.0 – Jag var på Sweden Social Web Camp, och överlevde […]

  2. Profilbild för mamilldo

    Bra skrivet Leif! Intressant att läsa om de sessioner man missade – det var ju en del som tyvärr inte gick att klämma in.

    Och ja, musiken upplevs nog bäst på plats, men det hindrar ju inte att man kan berätta om det, var och en får helt enkelt själv lägga till skratt, skrål och sommarnatt.

  3. […] Jag var på Sweden Social Web Camp, och överlevde | Reklam 2.0 blog.reklam2punkt0.se/2009/08/jag-var-pa-sweden-social-web-camp-och-overlevde – view page – cached Tillsammans med 286 andra var jag i helgen på Tjärö i Blekinge på Sweden Social Web Camp, även känt under hashtagen #SSWC. En helg jag troligtvis inte — From the page […]

  4. Profilbild för Brit Stakston

    Vad roligt att du skrivit om det vi diskuterade och tack för länkande till min postning! Rolig läsning om dina övriga upplevelser på SSWC : ) Vi ses i sociala medieminglet!

  5. Profilbild för Pelle Sten

    Gruppbilden är tagen av Anders Frick.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.