Jag har funderat (ja, det händer faktiskt) och kommit fram till att Reklam 2.0 är inte ett bra namn på denna blogg, eller det jag skriver om. Jag tycker det har blivit för mycket fokus på att allt ska vara 2.0 (webb 2.0, enterprise 2.0, kommunikation 2.0 osv.) och jag har kommit fram till att det är, iaf för denna blogg, fel. Just 2.0 kommer i från webb 2.0 som O’Reilly myntade för att kunna beskriva utvecklingen av webb från att gå från envägs masskommunikation till dialog och relationsskapande med användargenererat innehåll. Men snart kommer webb 3.0 och efter det webb 4.0 (och det är på gång). Då blir ju helt plötsligt allt 2.0 gammalt, eller? Mister sin betydelse och blir inte längre det senaste?
Därför har jag beslutat att jag ska döpa om bloggen och det jag jobbar med till:
Reklam 2 (Reklam upphöjt i två, eller Reklam i kvadrat, eller helt enkelt Reklam två – den andra definitionen av reklam)
Jag har kommit till insikt att det är Reklam 2.0 är inte ett bra namn då det egentligen bara beskriver en version ur ett tidsperspektiv, och jag har märkt att det spelar inte någon roll vilken version av reklam vi jobbar med, den utvecklas hela tiden och förändras efter konsumenternas och målgruppernas beteende. Vi har alltså fler dimensioner att ta hänsyn till, det blir mer komplext men samtidigt enklare. Vi sidor av samma mynt.
Låter det vettigt?
Detta innebär att jag så småningom kommer att byta domännamn (namnet är registrerat och betalt) till reklam2.se men även jag inser att det gör man inte i en handvändning bara så där. Det kommer…
Lämna ett svar