Jag tänkte byta namn på Reklam 2.0

Jag har funderat (ja, det händer faktiskt) och kommit fram till att Reklam 2.0 är inte ett bra namn på denna blogg, eller det jag skriver om. Jag tycker det har blivit för mycket fokus på att allt ska vara 2.0 (webb 2.0, enterprise 2.0, kommunikation 2.0 osv.) och jag har kommit fram till att det är, iaf för denna blogg, fel. Just 2.0 kommer i från webb 2.0 som O’Reilly myntade för att kunna beskriva utvecklingen av webb från att gå från envägs masskommunikation till dialog och relationsskapande med användargenererat innehåll. Men snart kommer webb 3.0 och efter det webb 4.0 (och det är på gång). Då blir ju helt plötsligt allt 2.0 gammalt, eller? Mister sin betydelse och blir inte längre det senaste?

Därför har jag beslutat att jag ska döpa om bloggen och det jag jobbar med till:

reklam2logoNy

Reklam 2 (Reklam upphöjt i två, eller Reklam i kvadrat, eller helt enkelt Reklam två – den andra definitionen av reklam)

Jag har kommit till insikt att det är Reklam 2.0 är inte ett bra namn då det egentligen bara beskriver en version ur ett tidsperspektiv, och jag har märkt att det spelar inte någon roll vilken version av reklam vi jobbar med, den utvecklas hela tiden och förändras efter konsumenternas och målgruppernas beteende. Vi har alltså fler dimensioner att ta hänsyn till, det blir mer komplext men samtidigt enklare. Vi sidor av samma mynt.

Låter det vettigt?

Detta innebär att jag så småningom kommer att byta domännamn (namnet är registrerat och betalt) till reklam2.se men även jag inser att det gör man inte i en handvändning bara så där. Det kommer…

Publicerat av

Märkt med

6 svar till ”Jag tänkte byta namn på Reklam 2.0”

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Leif Kajrup, Micco Grönholm. Micco Grönholm said: @liffeman Nya förslaget bättre. Men varför denna fixering vid siffror? 😉 RT @liffeman Byta namn på min blogg http://bit.ly/7E5owU Bra idé? […]

  2. Profilbild för Thomas Mårtensson

    Bra idé! Gillar nya begreppet/namnet mycket bättre.

  3. Profilbild för deeped

    Jag håller med Micco: varför siffror? Tycker att 2.0 är lite trött och jag tvivlar att vi kommer att prata om webb 3.0 utan realtidswebb eller liknande.

  4. Profilbild för liffeman

    Jag kan hålla med. Det optimala hade varit att strunta i siffror överhuvudtaget, och i framtiden så är jag övertygad om att den reklam jag pratar om här kommer att vara den enda definitionen av reklam. Så för tillfället blir det den andra reklamen (underförstått, den reklam som vi alla vet att i framtiden kommer att vara den enda reklamen, fast den känns lite långt att säga/skriva). Vi kan i alla fall vara helt överens om att versionsbenämningen med 2.0 osv inte är aktuellt.

    Jag får nog fundera lite till, känner jag.

  5. Profilbild för Marknadsföring

    Jag röstar FÖR!

    Mvh
    Magnus

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.