E-post generationen mot SMS-generationen

I torsdags var det Social Media Club Skåne lunch på Minc i Malmö. Ämnet för dagen var Malmö Stad’s förhållande till sociala medier då Klas Andersson, Press- och mediaansvarig kom och berättade. På plats var även Susanne Nilsson från Trelleborgs Kommun så att vi direkt kunde göra jämförelse mellan de två kommunerna. Skillnaderna och likheterna fanns, men man får inte glömma att det är stor skillnad mellan de båda kommunerna. Detta vara säsongens och årets sista Social Media Club Skåne, om jag inte orkar och hinner arrangera en jullunch i december. Vi får se. Om någon är sugen att hjälpa till så hör gärna av er till mig.

Men, som en del av diskussionerna, som egentligen började i ett möte med Serviceförvaltningen så pratade jag om att vårt beteende och vårt förhållande till sociala medier i mångt och mycket är en generationsfråga. Den nya yngre generationer har simultankapacitetsförmåga som de flesta i min generation skulle ge en arm för. De förväntar sig att saker och ting händer nu och gör det inte det så är det glömt eller inte viktigt.

För att illustrera detta valde jag att prata om e-post generationen kontra sms-generationen. Jag tillhör e-post generation som använder e-post flitigt. Ett e-post meddelande kan mycket väl ligga oläst i inboxen ett antal dagar och om man inte svarar inom en vecka så är det inget konstigt med det (i det flesta fall). Och det lustiga med det är att det faktiskt är okej. SMS-generationen däremot, kommunicerar med korta, kärnfyllda meddelanden där man förväntar sig svar inom 10 minuter. Problemet uppstår när de 2 generationerna möts och det förväntas svar inom 10 minuter via e-post. Jag tror att vi i e-post generationen, om vi nu ska fortsätta skicka e-post meddelanden till varandra, måste lära oss att svara direkt. För det förväntas av oss. Däremot behöver vi inte ha färdiga svar, oftast räcker det bara att man bekräftar att man tagit emot meddelandet och att man återkommer. Men livstecknet krävs, annars riskerar vi att diskussionen tar fart någon annanstans.

Vad tror ni? Har jag fel i min betraktelse, eller är mina tankar helt fel och uppåt väggarna?

3 svar till ”E-post generationen mot SMS-generationen”

  1. Profilbild för Jens
    Jens

    Tror de två kanalerna inte är helt jämförbara utan ska komplettera varandra. SMS = direkt och kortfattat. E-post = långt och inte lika brådskande. Och det är ok. Det är trots allt få yrken situationer i livet som kräver svar inom 10 minuter. Det kanske ska vara SMS, men då får det inte vara ”vargen kommer-meddelanden”.

    1. Profilbild för liffeman

      Jag vill här visa först och främst att det är skillnader i beteende mellan dessa två generationer. Att det är två inte jämförbara kanaler håller jag helt med om. Men 90-talister idag har inget e-post konto för det anses inte viktigt. Det enda man har det till är att registrera konto på andra onlinetjänster. Vi ser alltså en framtid där vi i huvudsak kommer att kommunicera via andra kanaler än e-post och då ställer det också krav på realtid. Det var min poäng.

  2. […] det slut med det nu när sms-generationen tar över? Läs mer på reklam 2- bloggen. Det här inlägget postades i Blogg och märktes generationsfråga, sociala medier av liffeman. […]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.