Det blåser om ledarna

Det har stormat lite om Ledarnas senaste kampanj Världens bästa CV. För att göra en lång historia kort, så har jag uppfattat som följande:

Reklambyrån (Gyro), och Ledarna har gjort bort sig genom att skriva ut namn på personer utan att fråga om medgivande. Namnen har synts på stortavlor i bl.a. tunnelbanan i Stockholm men också på stortavlor i Malmö och förmodligen i Göteborg. Christian Rudolf har skrivit mer om det, och det har även Nikke Lindqvist som anmält kampanjen till RO.

Efter det har, vad jag förstått, Ledarna bett om ursäkt för det inträffade och alla personer som inte blivit tillfrågade kommer att få en personlig ursäkt.

Resumé och Dagens media skrev om det och efter det har Ledarna bestämt sig att dra tillbaka kampanjen helt och hållet. Inget konstigt i det och egentligen det enda rätta att göra.

Så mycket har gått fel i denna kampanj så man vet inte riktigt var man ska börja, men det som jag spontant tänkte på första gången jag såg affischerna innan spektaklet började var:

Varför kör man en utomhuskampanj med en webbadress som inte fungerar på alla mobila enheter? För det första jag gjorde när jag såg den, var att knappa in adressen (hade varit lättare med en QR kod) på min iPhone och vad händer? Jag får upp en sida som snällt berättar att jag måste ha flash för att få sajten att funka. #FAIL

Nå väl, några dagar senare blir jag påmind (kommer inte ihåg hur) av kampanjen igen och bestämmer mig då för att gå in på kampanjsajten på datorn istället. Nu funkar det. Jag gör det man ska och skapar min film genom att hämta mina uppgifter från Linkedin. Blir inte särskilt imponerad av filmen då det den gör är att ta fragment från min CV och läsa upp det tillsammans med färdiga bilder som inte har med mig att göra. Problemet blir uppenbart när det blandas på svenska och engelska. Nope, det funkar inte på mig. Kul grej, men inte bra. Finns bättre exempel och detta blir bara en blek ripoff av Radiotjänst Tackfilms-kampanj.

Det som slog mig strax efter, var att det jag såg och gjorde på kampanjsajten som var gjord i flash kunde jag gjort precis lika bra i en kampanjsajt byggd i html med css3 och javascript. Och då funkar den även på en iPhone.

Nästa stora förvåning fick jag när jag fick höra hur mycket kampanjen kostat. 8 miljoner kronor! WTF! Snälla, snälla, snälla reklamköpare (och det gäller ALLA inte bara Ledarna), om ni köper en kampanj för 8 miljoner kronor, varför gör ni den då i flash? Jag är fullständigt övertygad att inom den budgeten, som i min öron låter absurbt dyr så finns det utrymme för att utveckla sajten i html. Det är inte dyrare att producera i fungerande miljöer än vad det är att producera i flash.

Jag blir bara ledsen när jag ser och hör om sådana här kampanjer, och framför allt att en reklambyrå får lov att göra så här 2011. FY! Gör om! Gör rätt! 

Publicerat av

2 svar till ”Det blåser om ledarna”

  1. Profilbild för Goran
    Goran

    Att få kampanjen att fungera exakt som den idag gör i deras flash-implementation med javascript (och ”html5”) på en iphone skulle inte fungera särskilt bra. jag har själv suttit och försökt göra liknande implementationer men Mobile Safari är inte speciellt vass. Ta t.ex Ikeas utmärkta vaggvisor-kampanj. Fungerade förvisso utmärkt på en modern webläsare men de hade även flash som en fallback för äldre browsers (internet explorer) och I mobile safari så fallbackade den till quicktime-spelaren. Nä hur tråkigt det än är så krävs fortfarande flash för att få det optimala resultatet ibland, även om man tvingas stänga ute folk med appledevices :(. Och ledarnas kampanj fungerande på min iphone, fast det blev mer ett bildspel med text än en film. 

    1. Profilbild för liffeman

      Göran, redan i den första formuleringen blir det ju fel: ”Att få kampanjen att fungera exakt som den idag gör i deras flash-implementation med javascript (och ”html5″) på en iphone skulle inte fungera särskilt bra”. Då tycker jag att man har fel utgångsläge. Med den budgeten finns det inga avkall. Det ska funka på alla plattformar, framför allt på alla mobila plattformar. Jag kan i värsta fall köpa att man har en knacklig fallback men i detta fallet fanns inte ens det. Ja, man kunde se en redan skapad film som bildspel men du kunde inte skapa en ny film från en iPhone/iPad. 
      Och man stänger inte ute folk med appledevices, man stänger ute folk som valt bort flash 😉

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.