2009 – ett bra år?

Då är man igång lite smått med det nya året. Det första som händer är att man läser i Resumé om att WPP har satt upp en krisplan och Var tionde får gå från Ogilvy i USA. När man läser vidare förstår man varför – och jag är inte förvånad.

De stora jättarnas tid är förbi

Det är i och för sig min privata åsikt, men med en verklighet som rör sig betydligt snabbare än vad de stora jättarna hinner uppfatta så kommer 2009 att tillhöra de små, flexibla konsulterna som jobbar med virtuella nätverk och noder. Det kommer förmodligen att utkristalliseras under detta år då lägkonjukturen kommer att sätta sina spår på riktigt.

Låt oss se om jag får rätt.

Under tiden kan det kanske vara på sin plats att kolla igenom en lysande checklista angående kompetens och erfarenhet av Sociala Medier som jag hittade hos JMW Kommunikation: Kan konsulten sociala medier

Publicerat av

2 svar till ”2009 – ett bra år?”

  1. Profilbild för Jonas

    Delvis håller jag med dig, delvis tycker jag helt tvärtemot. 🙂

    Jag tror det finns en framtid för stora nätverk. Det följer utvecklingen på kundsidan där många branscher sedan länge konsolideras globalt, och globala företag vill styra och kvalitetsäkra globalt, och då behövs en global byrå. Dessutom investeras det mycket pengar i kunskapsutveckling och där finns det skalekonomier, både monetärt och kompetensmässigt.

    Sedan finns det mindre lokala annonsörer som inte har det behovet. Där är det viktigare att vara lokal, lyhörd och snabbfotat. Det är lättare att vara duktig på de kunderna om man inte behöver anpassa sig till kollegorna runt om i världen.

    Så jag tror vi får se en polarisering; små, lokala och stora internationella är vinnarna, tror jag. De som sitter i kläm är de i mitten.

    /jonas (Som jobbar på WPP-byrån Mediacom)

  2. Profilbild för Jonas

    Delvis håller jag med dig, delvis tycker jag helt tvärtemot. 🙂

    Jag tror det finns en framtid för stora nätverk. Det följer utvecklingen på kundsidan där många branscher sedan länge konsolideras globalt, och globala företag vill styra och kvalitetsäkra globalt, och då behövs en global byrå. Dessutom investeras det mycket pengar i kunskapsutveckling och där finns det skalekonomier, både monetärt och kompetensmässigt.

    Sedan finns det mindre lokala annonsörer som inte har det behovet. Där är det viktigare att vara lokal, lyhörd och snabbfotat. Det är lättare att vara duktig på de kunderna om man inte behöver anpassa sig till kollegorna runt om i världen.

    Så jag tror vi får se en polarisering; små, lokala och stora internationella är vinnarna, tror jag. De som sitter i kläm är de i mitten.

    /jonas (Som jobbar på WPP-byrån Mediacom)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.