Vem är det egentligen som bär ansvar för om en marknadsföringsåtgärd flippar eller floppar? Vi är väldigt snabba på att hylla de kreativa reklambyråerna för framgångsrika kampanjer med hjälp av guldägg eller guldlejon. Men är det verkligen reklambyråns förtjänst? Hur stor del av ansvaret och förtjänsten ligger hos beställaren/kunden? Jag skulle vilja påstå att den som köper, bär också det fulla ansvaret. Både när det flippar och framför all när det floppar. Ja, visst underlättar det att den byrå man anlitar är dokumenterat duktiga, men det spelar absolut ingen roll om köparen inte tillåter dem att vara duktiga. Alltför ofta ser tyvärr samarbetena mellan reklamköpare och reklambyrå helt annorlunda ut. Oftast lämnas ansvaret över på byrån, i alla fall i de fall det floppar. Det har till och med diskuterats om att reklam- och kommunikationsbyråer skulle ha någon typ av kvalitetsstämpel. Resumé provade för något år sedan med att certifiera Resumés stjärnor och Komm (Sveriges Kommunikationsbyråer) har sina ARU certifieringar. Visst det kan väl vara bra, i det fall man behöver hjälp med att välja en ny byrå och inte vet vad man ska gå på. Men allvarligt talat. Borde vi inte ännu hellre införa en kvalitetsstämpel på reklamköparna istället? Resumé utser varje år Årets Bästa Marknadschef genom att de tillsammans med undersökningsföretagen Nepa och Xtreme Nordic mäter hur ett 100-tal varumärken utvecklats under året. Men det är få som har möjlighet att arbeta med dessa 100 varumärken.
Jag har erfarenhet av både duktiga reklamköpare och riktigt usla reklamköpare. Och här tänkte jag lista några av de karaktärsdrag och egenskaper som utmärker dem.
En duktig reklamköpare…
- litar på sin reklambyrå
- förstår konsekvenserna av aktiviteterna
- värdesätter den erfarenhet och kompetens som byrån visar
- har mod att testa
- vågar kliva ut utanför sin comfort zone
- betalar för värdet av aktiviteten snarare än produktionstiden
- vågar ifrågasätta och utmana reklambyråns idéer och lösningar
- är konsekvent lojal mot sitt eget varumärke och sätter alltid varumärket i första rummet
- kanske inte alltid gillar personerna på byrån, men gillar vad de åstadkommer
- ser till företagets bästa i alla lägen
- förstår när det är dags att bromsa och när det är dags att gasa
- har passion för sitt arbete
En dålig reklamköpare…
- kan alltid bäst själv
- litar inte på den byrå man samarbetar med
- ser sin byrå som leverantör och inte som samarbetspartner
- ser reklam som en kostnad och inte som en investering
- baserar sina beslut enbart på sina egna tidigare erfarenheter
- vågar inte ifrågasätta
- kan inte förklara eller inser inte vad de egentligen behöver
- har ingen påverkan på företagets verksamhet, dvs sitter inte i styrelsen eller ledningen
- gör bara sitt jobb
- byter byrå ofta därför att de inte är nöjda med vad de presterar
Det här är bara några av de egenskaper jag kan se, vad tycker du utmärker en bra respektive dålig reklamköpare?
Detta är ett krävande inlägg i #blogg100
Lämna ett svar