Om jag skulle fråga 10 personer vad reklam är skulle jag högst sannolikt få 10 olika svar.
Är det inte lite märkligt ändå att de som bestämmer vad som är reklam och då framför allt vad som är bra reklam, är reklambyråerna själva? I synnerhet en klick av tongivande reklambyrå-jättar i Stockholm tillsammans med ett fåtal i från Göteborg. På många sätt en märklig bransch.
För de som inte är eller varit i branschen kan det nog uppfattas som en glamorös och trendig bransch, där man kan tjäna mycket pengar. Och visst, man kan tjäna pengar, men det kan man i de flesta privata branscher och det är ett fåtal som tjänar det verkligt stora pengarna. Glamoröst? Tveksamt, i alla fall inte längre.
Och trendig? Hur trendiga är igentligen reklambyråerna? Borde inte de ligga i framkant om det är dom som skall påverka konsumenten? Oftast är det tvärtom , konsumenterna påverkar reklambyråerna, men det vet de inte om. Det är inte reklambyråern asom lägger ner massor med pengar på marknadsundersökningar för att kartlägga trender, tendenser och beteenden men de låter sig påverkas och tror att de ligger i framkant (känner ni igen mönstret från experimentet om sublimal perception i tidigare inlägg).
När skall fasaden rämna och sanningen komma ut? När skall revolutionen av Reklam 2.0 bryta ut?
Blogged with Flock
Lämna ett svar