Sociala nätverk i företaget – första steget mot reklam 2.0

Enterprise 2.0 har sedan en tidvarit ett begrepp om webb 2.0 fast för intranät och interna nätverk. Alla företag bör ha en strategi för enterprise 2.0 då det är ett sätt att säkra kompentensen på företaget. Vilka tjänster skall man erbjuda via intranätet och varför? Generellt sätt bukar man erbjuda: Wiki, blogg, RSS och mashup.

Det absolut viktigaste som vi inte får glömma för att lyckas, är att enterprise 2.0 får inte tvingas på en organisation uppifrån! Det måste komma från användarna!

Fredrik Wackå skriver om hur man enkelt kan komma igång med Wiki Wiki: Starta med det ni redan gör

Fredrik Stenbeck (Next Generation Internet) skriver om: Interna vs Externa Sociala Nätverk?

Ett lysande exempel på ett företag som lyckats är IBM, Fredrik Stenbeck har skrivit om det: Guidelines för Social Media (Social Computing)

Vad har Enterpise 2.0 med Reklam 2.0 att göra?
Som jag tidigare har hävdat så måste bra reklam och kommunikation komma inifrån – hitta dina ambassadörer internt i organisationen.
Alla måste kommunicera samma sak. Med en lyckad Enterprise 2.0 strategi och lyckat genomförande så har man även en extremt bra grund för att lyckas med Reklam 2.0.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Publicerat av

Publicerat i

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.