Kvantitet är inte bättre än kvalitet

I mitt arbete som internetstrateg, social media coach och föreläsare hör jag ganska ofta om företag som försöker sälja sina ”jag kan se till att ni får [stoppa in valfri väl tilltagen siffra tagen rakt i luften utan relevans här] gillare på en vecka till er facebook sida”. Och tyvärr hör jag även om alla de gånger som de faktiskt lyckas med sina säljknep. Det gör mig lika arg och besviken varje gång. Arg på de lycksökare som skor sig på osäkerheten och okunskapen om sociala medier som många företag har. Men också arg på företagen som går på det, för var är skillnaden i målgrupp på facebook jämfört andra medier? För inte köper du mediautrymme hej vilt i alla andra kanaler utan att tänka på vem som är målgrupp? Varför då göra det på facebook.

Nej, det enda du uppnår är en kostnad för att locka till dig ”gratisätare”. Oftast är kampanjer av detta slaget av karaktären ”Gilla vår bild, eller inlägg och du får chansen att vinna XXX eller ZZZ”. Redan där har man brytit mot Facebook’s villkor och riskeras att stängas av. Men OK, låt oss ponera att det glider mellan fingrarna hos Facebook, och du lyckas på kort tid skaffa ett stort antal gillare som alla hoppas kunna vinna något. Och sen då? Kommer de tillbaka igen? Får du tillbaka något av dessa användare?  I en värld med ett överflöd av information måste vara smartare än så. Vi som användare/mottagare stänger hellre av när vi får för mycket information än att analysera och filtrera. Våra filter är för dåliga. Då måste vi som marknadsförare hjälpa till och minimera bruset.

Jag är av åsikten att antalet ”Gillare” är orelevant och inte värt många ören, däremot antalet som ”pratar om”, det är de som faktiskt interagerar genom att dela, kommentera eller skriva om sidan. Och förhållandet ”de som pratar” är minst 10% av antalet ”Gillare” så är ni på rätt väg. Fokusera sedan på konvertera de övriga 90% av ”Gillarna” att också de ”Prata om er”.

Bara ett litet tips från Leif Kajrup, internetstrateg, social media coach och föreläsare på Kajrup communication och Social Media Coach.

Publicerat av

Publicerat i

,

Märkt med

6 svar till ”Kvantitet är inte bättre än kvalitet”

  1. […] Jag har självt varit med om tillfällen där detta hänt. Ett sådant tillfälle som jag brinner starkt för var ett inlägg som handlade om att Administratören postade ett inlägg formulerat som ren reklam där han hittat ett effektivt sätt att få många gillare till sin facebook sida (eller gilla-sida som han kallar det för) och likställer det med att ett bevis för att man är framgångsrik är att man har många gillare på sin sida. Han erbjöd medlemmar att han kunde lära dem hur han gjort, alltså reklam för sin tjänst. Detta var ett av många inlägg från administratören av just den typen han tidigare plockat bort skoningslöst från andra. Min ståndpunkt om själva erbjudandet kan man läsa tydligt om på min blogg Reklam2 i inlägget Kvantitet är inte bättre än kvalitet. […]

  2. […] Jag blir så trött. Jag trodde att vi var förbi sånt här trams. Finns ingen gott i att jag likes. Väx upp och gör om. Vill du veta mer om vad jag skrivit om det tidigare kan du läsa min tidigare post här. […]

  3. […] likes för kattmat, fotsvampskräm och barnvagnar till höger och vänster. Leif Kajrup har skrivit några väl valda ord om detta […]

  4. […] Jag har lekt lite med tanken på det här med att vi ”gillar” saker, framför allt på facebook, och hela hysterin med att jaga ”gillare”. Det finns en hel del som likställer antalet gilla markeringar med framgång, vilket jag personligen tycker är helt j*vla galet. De som känner mig, vet jag vad jag tycker om det, och jag har även skrivit om det. […]

  5. […] Jag har börjat gilla en annan tjänst som jag hellre litar mer på, TrustCloud, och som bygger mer på rekommendationer och intyg från kontakter. Man ser även en tendens på Linkedin att förtroende är viktigt i och med och man kan intyga en persons ”skills”. Det har inget med hur många kontakter man har. Alltså kvalitet går för kvantitet. […]

  6. […] Kajrup skriver i sitt inlägg ”Kvantitet är inte bättre än kvalitet” (http://www.reklam2.se/2012/05/kvantitet-ar-inte-battre-an-kvalitet/) om Facebook och hur man skall bedöma en ”facebookkampanj”. Detta är viktigt för oss att […]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.