Jag har skrivit om det tidigare här, och det har andra också bl.a. Fredrik Wackå och Fredrik Stenbeck för att nämna någon.
Jag har en teori: Lyckad och effektiv reklam måste komma inifrån. Det går inte att försöka sälja något om inte alla är med på vad man säljer, varför man säljer det, hur man säljer , till vem man ska sälja det m.m. (Ja, ni fattar poängen?)
Allt för ofta kommer initiativ till kommunikation som en order uppifrån (”detta anser vi i ledningen vara viktig information som vi vill att ni – kära anställda – ska ta del av”). Jo, tack! Hur många tar del av den informationen? Vi får inte glömma att oavsett roll, titel, arbetsuppgift osv så är vi individer. Vi har våra egna unika egenskaper, brillianta idéer men framför allt våra egna behov.
Hur jag tar till mig information och mitt sätt att kommunicera är inte alls likadant som min grannes, eller arbetskamrat, eller ditt för den delen. Detta är viktigt att vi lär oss, för kommunikationen sker oavsett om vi vill det eller ej. Och om vi då inte kommunicerar om samma sak, är risken stor att det går käpprätt åt h-vete i slutändan.
Tips och råd
Mitt tips och mina råd är till företagsledningen:
Var transperant – dela med er av så mycket information ni bara kan. Så fort ni bestämmer vad era anställda bör vara intresserade av/bör veta så har ni med en gång tappat engagemang.
Engagera – låt alla anställda vara delaktiga. Bjud in till diskussion. Allt för ofta har de anställda brillianta idéer som aldrig tas till vara därför att ingen frågar.
Ta till vara kunskapen – det är den samlade kunskapen av dina anställda som är din största tillgång. De kan och vet saker som borde delas med till fler. Vet du vad dina anställda pratar om på kaffepausen?
Livet utanför arbetsplatsen – oerhört viktigt! En nöjd medarbetare/anställd pratar om sitt jobb. När dina anställda känner sig delaktiga, blir de oftast mer engagerade och benägna att prata mer om sitt jobb. Man känner sig stolt helt enkelt.
Pejla läget – hur gör andra företag? Hur går ”snacket” bland kunderna? Får vem som helst inom företaget prata med kunder och leverantörer? Om inte, varför? Är ni rädda för vad de kommer att säga? Då har ni inte engagerat dem tillräckligt.
Jag kommer i höst kunna erbjuda föreläsningar om bl.a. detta, så är du intresserad får du gärna höra av dig till: leif (at) kajrup.se eller 0709-13 61 72.
Lämna ett svar