I dagens informations-samhälle växer informationsberget över och vi fullständigt drunknar i meddelanden, budskap och allehanda reklam. Som konsument måste man ju i detta läge av ren överlevnadsinstinkt stänga av. Jämför med direktreklam som kommer i brevlådan. Läser du allt? Eller skummar du igenom och läser de som verkar intressanta, eller är du en av dem som har en skylt med: ”Ingen reklam tack!”.
Hur skall man nå en konsument som har stängt av?
Nu har vi ingen makt att påverka hur mycket vi än vill. Har mottagaren ”stängt av” kan vi skrika oss hesa. Vi måste först få uppmärksamheten riktad till oss. Stå beredd tills dess att konsumenten är redo att bli påverkad. Nu gäller det att fylla ett behov. Som Bigweld säger i filmen Robotar ”Se behovet – fyll behovet”.
Återigen – makten hos konsumenten.
Det är konsumentens behov som styr vad man låter sig påverkas av. Det är inte lika lätt att skapa nya behov hos konsumenten idag som det tidigare varit, vi är alla lite smartare och går inte på vad som helst längre. Summarum – skall man lyckas skall man finnas överallt hela tiden utan att synas förrän behovet dyker upp och då vara övertygande och förtroendeingivande.
Blogged with Flock
Lämna ett svar