Läste precis en väldigt lång och intressant artikel av Mattias Östmar (PRfekt):
Vad är det EGENTLIGEN som händer med medierna?
Om jag förstod det hela rätt som handlar den mycket om definitionen av nya vs. gamla media. Och även hur vi som mäniskor agerar i det nya mediet. (Extremt kortfattad analys av en väldigt lång artikel).
Jag är som vanligt helt enig med Mattias Östmar och jag har ett gigantiskt problem: hur skall vi definiera allt som händer i denna sfären?
Traditionellt har vi kunnat pratat om Mediabranschen, PR-branschen och reklambranschen som kalrt definierade branscher (lite generaliserat, jag vet) men vilken bransch kommer jag att förhoppnignsvis arbeta inom i framtiden?
Mitt största problem är ordet!
Jag kommer från reklambranschen och hatar ordet reklam. Kan vi inte hitta ett bättre ord för vad vi gör. Ordet reklam betyder för de flesta: all den dynga som visas på TV och alla gräsliga annonser i dagspressen och alla j-vla blad som stoppas ner i min brevlåda. Hur skall man som reklamare få trovädrighet om det är bilden av vad vi gör?
Reklamen är död! Länge leve reklamen!
Den traditionella bilden av reklam och definitionen enligt Wikipedia, är:
”Reklam är skapande och spridande av information som har till syfte att lysa upp och skapa uppmärksamhet runt idéer, varor och tjänster, samt påverka och ändra människors åsikter, värderingar eller handlingar, i första hand konsumtionsbeteende. Oftast är avsändaren ett företag, och mottagaren en konsument. Konsumenten kan vara en enskild person eller ett annat företag.
Läser man vidare i Wikipedia så domineras beskrivningen av reklam av just olika media och kanaler som används och då framför allt ”gammel-media”. För att göra det lätt för sig kan man ju gå över till kommunikation, väl? Om alla reklambyråer väljer att kalla sig kommunikationsbyråer så har vi väl löst problemet, eller? Nja… riktigt så lätt ska vi nog inte ha: för det första kommunikationsbyråer finns ju redan i form av reklam-byråer, PR-byråer m.m. så att göra det till den nya reklam-defnitionen kommer att få hårt motstånd. För det andra så vill jag mena på att kommunikation är inte hela sanningen: själva kommunikationsmomentet är bara en lite del av vad vi gör. En del av en betydligt större och komplexare bild av det vi brukade kalla reklam.
Det handlar om individer
Med det ”nya mediet” har vi nu äntligen möjligheten att göra det vi gör mycket bättre och effektivare. Vi pratar med individer på deras villkor. Marknaden är kundstyrd – det kan vi alldrig komma ifrån, det är kundens behov som skapar efterfrågan. Det är väldigt svårt att sälja något som det inte finns behov för, eller hur? Liknelsen fungerar även inom reklam (eller vad vi nu skall kalla det). Vi snappar upp behovet, startar en dialog om, och berättar hur vi kan hjälpa till att lösa behovet. Idag är det just denna informella ”reklam”, som handlar om förtroende och relation mellan individer, som vi har svårt att placera in något fack.
Hjälp mig hitta ett bättre ord än reklam. Är det någon som har en idé om vad vi ska kalla det vi gör istället för reklam? Hör gärna av er till mig.
Andra bloggar om: reklam, media, kommunikation, PR,
Lämna ett svar