Som jag tidigare skrev så har jag ju fått access till Facebook’s nya Graph Search. Och idag fick jag den nya tidslinjen. Joho! Jag har testat runt lite med Graph Search som är Facebook’s nya och förbättrade sökfunktion, för den gamla var i princip värdelös.
Graph Search är snygg, snabb och intelligent. En farlig kombination, och du får förslag medan du skriver, indelat efter olika typer. T.ex om jag börjar skriva på Kajrup så får jag förslag på sidor med namnet Kajrup, personer med namnet Kajrup, och vid respektive förslag, den relation jag har till sökförslaget eller vilken typ av objekt det är (sida, app, plats osv). Jag kan sedan fortsätta min sökning och lägga till fler sökkriterier som då bildar en ”OCH” sökning, dvs jag kan söka på vänner som gillar sidan Kajrup OCH som bor i eller i närheten av Trelleborg. Helt plötsligt kan vi göra sökningar med större sammanhang och relationer mellan varandra. Härligt.
Men det finns en baksida på myntet. En funktion som jag saknar. Det går inte att göra en fritextsökning. Jag kan alltså inte söka efter något som någon skrivit i ett inlägg. Det går att söka efter taggade personer och platser men inte i fritext.
Men är det verkligen ett problem? Ja, ett stort problem om du äger ett varumärke du vill ha koll på. Du kan alltså inte längre hitta omnämnanden av ditt varumärke om du inte har en sida som den som skriver om varumärket taggar varumärket i. Hängde ni med? Ett exempel: Eftersom det har blivit en del skriverier som ni säkert sett i mitt förra inlägg idag om Länsförsäkringar och deras annonskampanj, ville jag så hur det har skrivits om det på Facebook. Som ägare av varumärket Länsförsäkring känns det som ett grundläggande behov. Jag försöker då i sökfältet skriva Länsförsäkringar, då det är det ordet jag vill söka efter. Det jag ser är då direkt förslag på sidor med ordet Länsförsäkringar och efter det grupper och platser med ordet länsförsäkringar och det sista alternativet är en webbsökning via Bing. Alltså det du kan söka efter vad jag har förstått är: sidor, platser, personer, grupper, bilder, filmer, intressen, spel, appar. Sedan kan man kombinera dessa hej vilt med ”och”. Tyvärr kan man inte i nuläget söka med ”eller” eller ”inte”. Det blir i Länsförsäkringar-fallet väldigt påtagligt då jag alltså inte kan hitta hur mycket, var och vem som skriver om Länsförsäkringar. Det verkar som att detta även har påverkat de API’er som erbjuds tredje part. T.ex. så får jag inte heller något resultat från facebook i Notified.
Som varumärkesägare är det oerhört frustrerande. Helt plötsligt blir jag bortkastad från de befintliga konversationerna och kan inte ta del av det som sägs. Jag kan inte ens hitta det. Hoppas innerligt att det verkligen inte är tänkt från Facebook sida att det ska vara så. För då är det många företag som kommer att stå helt i mörker och inte förstå vad som sker runt omkring.
Jag har provat att göra den här sökningen med Graph Search, Notified och Aitellu. Om någon har ett annat verktyg eller metod som fungerar, så får ni jättegärna höra av er.
Detta är ett inlägg i #Blogg100
Lämna ett svar