Tack vare Transfer Syd har jag varit och föreläst för gymnasieelever på Polhemskolan i Lund om hur man skapar en framgångsrik reklamkampanj? Som vi alla förstår så finns det ju inget generellt recept som funkar, och om jag verkligen visste det, så hade jag förmodligen levt ett helt annat liv idag. Men jag försökte i alla fall utifrån min erfarenhet förmedla vad jag tycker är viktiga ingredienser att tänka på när man skapar en reklamkampanj. Jag använde i det här fallet ett riktigt case som jag använt ett antal gånger tidigare, nämligen den kampanj som jag var med och skapade för Dogman 2010. En kampanj som faktiskt har återanvänts fler gånger, och som det finns planer på att köra vid ytterligare tillfällen.
Den viktigaste lärdomen som jag gav eleverna är att vara noga med förarbetet. Starten och målet är det viktigaste. Där i mellan är det bara en resa.
Starten
Se till att veta allt som är värt att veta om din kund, din kunds kunder och din kunds konkurrenter. Vad har de gjort bra? Vad har de gjort dåligt? I dag har möjlighet att få tillgång till en oerhörd mängd data om vi bara vill. Problemet är att använda datan på rätt sätt. Till exempel data om målgruppen. Det är inga problem att få fram den demografiska datan så som ålder, kön, ålder osv, men den data som är riktigt värdefull är den psykografiska datan och datan om deras beteende, t.ex. vad de gillar, vilka värderingar de har, vilken livsstil de har och hur deras köpprocess ser ut, när tar de sina beslut osv. All den här datan finns, det gäller bara att använda den och tolka den rätt.
Målet
Glöm inte att sätta realistiska mål med kampanjen. För det första, vad är det som ska uppnås, är det varumärkeserinran eller är det ökad försäljning eller något helt annat? Och vilka siffra sätter vi på det som är relevant? 20% högre erinran? Ökad försäljning med 20%? Sätt en siffra, hellre lågt än inte alls så har du något att förhålla dig till. Och ha en plan på vad händer sedan? När kampanjen är avslutad, vad gör du med det du åstadkommit under kampanjtiden? All den data du samlat in under tiden, vad ska du använda den till?
Ser man till att man har koll på starten och målet så blir resan så mycket lättare och enklare.
Nu var det gymnasieelever där de läste samhällsvetenskap med inriktning på media som föreläste på så då får man även anpassa föreläsning efter det, vilket inte alltid är så lätt. Men som alltid när jag föreläser för gymnasieelever så var det mycket givande och väldigt roligt då var oerhört engagerade och nyfikna och ställde mycket frågor. Frågor som var riktigt, riktigt bra och som det blev många och kreativa diskussioner kring.
Vill du se presentationen så ligger den nu också uppladdad på Slideshare och är tillgänglig här:
Detta är ett inlägg i #blogg100 utmaningen av Leif Kajrup.
Lämna ett svar