Sociala nätverk vikigare än musikkritiker skriver Resumé. De hänvisar till undersökningen Trust Index, en årlig undersökning med fokus på e-handel som genomförs av ett programvaruföretag.

Jag har tidigare dragit ganska många paralleller mellan reklambranschen och musikbranschen där jag har hävdat att båda är extremt traditionella och långsamma att ta till sig nya affärsmöjligheter, och inte heller lyhörda för hur verkligheten susar förbi. Helt plötsligt sägs skivbolagen sedan länge tagit till sig de sociala nätverken för att lansera nya artister och album.

Men vad har de egentligen gjort?
Jo de har hittat ännu en kanal för att marknadsföra sitt traditionella erbjudande: skivor. Inget nytt under den solen med andra ord. Man har fattat en sak i alla fall och det är att trovärdighet är viktigare för konsumenterna idag än någonsin. Man tror på vad likasinnade säger betydligt mer än någon annan (till och med s.k. experter).

Detta är absolut inget unikt för musikbranschen – det gäller alla branscher – oavsett vad du säljer: produkter, tjänster m.m. så definieras ditt utbud av konsumenterna själva. Du kan och ska finnas med på deras arena men, det är de (oavsett om du tycker om det eller inte) som dikterar villkoren. Det är detta som jag menar är reklam 2.0. Konsumenterna är delaktiga och ansvarar för en stor del av reklamen – det gäller att finnas med och påverka/utnyttja detta på bästa sätt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,