Vi måste inse att makten över varumärket har försvunnit. Det är konsumenterna som äger ditt varumärke. Tror du mig inte? Då ska du definitivt kolla in följande:

brand tags

The basic idea of this site is that a brand exists entirely in people’s heads. Therefore, whatever it is they say a brand is, is what it is. 940,000+ tags and counting.

Nu är tjänsten inte helt färdig känns det. Hade t.ex varit intressant om man även kunde använda geotaggar till exempel. Men det är en bra och mycket intressant början.

Detta innebär 2 mycket viktiga och intressanta iakttagelser som jag ser det:

1.Vikten av att vårda sitt varumärke. Med den här typen av tjänst kan man relativt enkelt och snabbt hålla koll på sitt varumärke, och sina konkurrenter för den delen. Beroende på hur ditt varumärke uppfattas har du här 2 val. Rätta in dig i ledet, dvs acceptera vad dina kunder tycker och gör mer av det. Eller, börja påverka. Ju tidigare man kan se tendenser och kan påbörja sitt arbete desto bättre.

2. Allt kan taggas. Detta kommer att bli vårt beteende framöver. Vi sätter etiketter på allt vi säger, gör, läser, tycker, skriver m.m. Det underlättar för oss själva och framför underlättar det för alla andra att ta till sig.

Men om det nu är så, i vissa fall, hemskt att man inte som företag äger sitt eget varumärke, kan man verkligen göra något åt det?
Med en dåres envishet så hävdar jag: Självklart! Men tro aldrig att en reklambyrå med deras traditionella syn på reklam kan göra det åt er. Det måste göras på era kunders hemmaplan och på deras villkor, och det har inte reklambyråerna en susning om. Kom ihåg att 80-talisterna är på väg att ta över, de som växt upp med ständig uppkoppling mot resten av världen, som vet hur man filtrerar information och som framför allt inte låter sig luras och som inte drar sig för att ifrågasätta, även det självklara. Läs mer om 80-talisterna på Judiths mycket intressanta blogg: En timme om dagen: Sådana är vi

Är social media lösningen?
Nej inte i sig, men med sociala media som verktyg och vad det innebär i det dagliga livet så kan man påverka. Man får inte glömma att sociala media är en mediakanal och ingen lösning. Men med sociala media kommer också ett förändrat beteende av individer. Man kräver en dialog för att kunna bli påverkad, man förutsätter att man skall kunna kommunicera båda hållen. Går inte det väljs man bort. Likadant pratar man om att ”googla”, dvs man söker information och väntar inte på att bli påverkad. Man t.o.m. stänger av för att ta emot information utifrån. Detta innebär kort och gott att traditionell media inte räcker till för att kunna påverka – vi läser inte annonser, tittar på tv, lyssnar på radio, surfar på nätet på samma sätt som tidigare. Vi väljer bort och filtrerar. När vi är redo så söker vi informationen själv och då handlar det om att skapa förtroende och tillit. Varför lyssna på företagsledningen stå och predika on produkt när jag kan läsa oberoende recensioner, tips och råd via bloggar, communities, mikroblogg m.m.?

Jag väljer att lyssna på den skapar mest förtroende hos mig, och det är oftast den som också står närmast. Det är detta som är Reklam 2.0 – och det kommer – var så säker.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,