Det var en av frågorna som kom upp igår i de allra första Social Meda Club Skåne lunchen. Hur mycket förstår vi egentligen av fenomenet? Det diskuterades mycket om rättigheter både vad gäller musik när Martin Thörnkvist från Digital Renaissance berättade om sina utmaningar, men även Måns Adler från Bambuser berättade om streamade tjänster och utvecklingen där. Det drogs även paralleller mellan musikbranschen och reklambranschen som båda har varit tradtionella branscher där de stora jättarna ganska mycket har bestämt villkoren för branschen som helhet. Verkligheten har kommit ikapp, det ser vi framför allt i och med fildelning av musik och filmer. Även reklambranschen känner av det i och med sociala mediers intåg på kommunikationsplanen då dialoger och kommunikation om varumärken, produkter, tjänster mm sker utanför företagens kontroll.

Det skall be intressant och se om Social Media Club Skåne (eller om vi döper om det till Öresund, som Joakim Jardenberg föreslog) blir det inspirationsforum och tankesmedja som vi alla kan behöva. Vi får se.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,