Intern kommunikation, nu när det talas om transparens och social medier, är extremt viktigt för att lyckas med sin marknadsföring och reklamaktiviteter. Konsumenterna i dag är betydligt smartare och märker mycket tydligare vad som är trovärdigt. Och ett företag med dålig intern kommunikation syns. I den virala kommunikationen kommer det fram och i slutändan kan det bli en gigantisk snöboll som man måste ta tag i, och då kan det vara för sent.

I och för sig har det väl alltid varit viktigt med den interna kommunikation och vi i Sverige har vad jag tycker en stor fördel då våra organisationer oftast är ganska platta och prestigelösa. Det gör att kommunikationen gå bli öppnare men det ställer också krav på kontrollfunktioner och öppenhet. Det kommer att bli väldigt tydligt när (märk att jag skriver jag säger när och inte om) man implementerar enterprise 2.0 och webb 2.0. För oavsett om man som företag hoppar ppå enterprie 2.0 och webb 2.0 så gör omvärlden det – och vad omvärlden säger blir till stor del den uppfattade sanningen om dig, ditt företag och ditt varumärke.

Lugn, du kan påverka, men då måste det komma inifrån, och det är därför den interna kommunikationen är så viktig. Hitta dina egen interna ambassadörer som kan tala gott om dig i alla tänkbara sammanhang så kommer deras bild att spridas till omvärlden och därigenom bli den uppfattade sanningen.

Allt hänger ihop på något konstigt sätt…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,