Det pratas mycket om sociala media/nätverk, kommunikation, web och virtual media m.m. idag. Det känns som att det börjar bli aningen rörigt med alla nya begrepp och definitioner. I grund och botten kan alla vara överens om att det handlar om kommunikation.

Men vad är det som håller på att förändras?
Jo det är inte längre kommunikation mellan företag och konsument som är det intressanta utan kommunikation mellan individer. Dessa individer kan i sin tur ha en eller flera roller, så som representat för ett företag, nära vän, bekant med samma värderingar osv. Denna kommunikation sker oftast inom ramen för de sociala nätverken – FaceBook, MySPace, LinkedIn samt via bloggar och mikrobloggar så som jaiku, twitter m.m.

Skillnaden mellan Media – PR – Reklam?
Jag saknar idag samarbetet mellan de tre -framför allt mellan reklam och de två övriga. Om nu kommunkationsbilden håller på att förändras måste reklambyråerna om de skall överleva hänga med. PR-braschen och Media branschen har fattat galoppen sedan länge känns det och om inte reklambyråerna hänger på så står de snart utan business.

Skapa förtroende Vi som arbetar med reklam och kommunikation måste inse att vi kommunicerar inte i samma kanaler och på samma sätt som för något år sedan. Vi måste lägga till ytterligare en dimension i vårt sätt att förmedla budskap – förtroende. Med den förändrade kommunikationsplanen ställer vi även högre krav på att den kommunikation vi deltar i skall vara utan krav och förpliktelser.
Vi har ju möjligheten att på ett ögonblick byta kommunikationskanal och den vi kommunicerar medsocial

Andra bloggar om: , , , ,

Blogged with the Flock Browser