Vem skulle du anlita?

shutterstock_143785576

I dag är det inte längre självklart att man anlitar en reklambyrå. Det är fler aktörer som vill ha en del av marknadsföringsbudgeten, eller den budgeten också. För det första så pratar vi mindre och mindre om reklambyråer, utan mer om kommunikationsbyråer. Skillnaden? Ja, det är inte så lätt att svara på. Men generellt så är kommunikationsbyrå en ”friare” och vidare benämning av reklam, som även kan innefatta PR och journalistik, eftersom det är per definition kommunikation och inte reklam.

Men förutom kommunikationsbyråer som kan vara mer eller mindre digitala i sitt erbjudande så ser vi nu åter igen fler aktörer som ger sig in och erbjuder kommunikationstjänster, som bland annat IT-bolag som HiQ med flera. Managementkonsulter har sedan ett tag tillbaka redan börjat erbjuda sina tjänster även inom kommunikation eftersom det är verksamhetskritiskt, men nu har även IT-bolagen börjat anställa kompetens från kommunikationsbranschen, främst kreatörer. Vi ser samma utveckling som under den stora IT bubblan och ser mönstret upprepas. Men blir det bra?

Det beror på vem du är som köper tjänsterna. Tyvärr ser verkligheten bland kommunikationsköparna olika ut, och inte allt för ofta så är inte kommunikationsansvarig (eller ansvarig för reklam/varumärke/kommunikation) ens med i ledningsgruppen på företaget. Detta innebär att de högst troligt anlitar en kommunikationsbyrå snarare än en IT-konsult med kommunikationskompetens eller en managementkonsult, eftersom det inte anses tillräckligt kritiskt eller viktigt för verksamheten. Men sättet vi arbetar på och sättet vi skapar affärer skiljer sig markant. Kommunikationsbyråer har en historik av att arbeta med pitcher, dvs att i en tävling tillsammans med andra byråer övertyga köparen om vem som är bäst lämpad för uppdraget genom att arbetar fram idéer som man tyvärr inte får betalt för. Väldigt sällan ser vi samma företeelse vid upphandling av IT eller Management tjänster. Lyckligtvis så är branschen på väg att förändras genom en rekommendation gemensamt framtagen av Svenska Annonsörer och Svenska Kommunikationsbyråer. Kommunikationsbyråer kallar sig sällan för IT konsulter eller för Managementkonsulter även om de ofta, i alla fall de duktiga byråerna, gör samma sak. Skapar långsiktiga lösningar för att hjälpa kundens affärer.

Så vem skulle du anlita? Och varför?

Detta är ett inlägg av Leif Kajrup i #blogg100

  • Pingback: Vem skulle du anlita? | Liffemans fria tankar()

  • Fredric Lundgren

    Bra inlägg! Just affärsutveckling hos kund är något jag tror många missar, men som är centralt för hur vi bedriver verksamheten på min arbetsplats.

    Att ha en eller flera motparter, varav åtminstone en sitter i ledningsgrupp eller är tung beslutsfattare inom organisationen är, milt uttryckt, en stor fördel när det gäller att driva just utveckling eller förändringsprocess av kommunikation tillsammans med affär.