Reklambyråerna fattar fortfarande inte galoppen

Det har varit mycket snack om Forsman Bodenfors och Lowe Brindfors hemsidor som är helt gjorda i Flash. Främst är det bl.a. Walter Naeslund och Simon Sundén som kritiserat dem. Denna artikel ska inte handla om dessa två men reklambyråbranschen som helhet och branschens attityd och hållning till det jag kallar reklam 2.0 där det digitala mediet har blivit den huvudsakliga bäraren.

För det första: jag tycker att flash är bra, på det som flash är bra på. Man kan göra mycket bra kampanjrelaterat med flash så absolut inget ont om flash som format, det är inte det som det handlar om. Jag tror att det handlar mer branschens tradition  och attityd.

För det andra: det handlar inte om tekniska plattformar, filformat, programmeringsspråk mm. Det handlar om att utföra en uppgift med de metoder, verktyg och/eller plattformar som bäst passar för uppgiften. Internet är inget nytt, jag tror vi känner till det så pass bra att vi har börjat inse potentialen och möjligheten som internet skapat. För mig ska en reklambyrå ligga längst fram vad gäller trender inom användbarhet, teknologi, konsumentbeteende, affärsnytta osv men tyvärr är reklambyråerna inte annorlunda än de flesta andra verksamheter. De är ett fåtal företag som anammar och ständigt söker efter förändring och nya öppna idéer, nya angrepp på gamla problem. Ett av dem är Google, och de har lyckats ganska bra, eller hur?

Jag har en spännande tanke: Vad hade hänt om reklambyråerna hade infört, så som hos Google, 20% icke-reklambyrå tid? Vad hade hänt om vi på reklambyråerna hade fått en hel dag som vi måste göra annat än reklam. Vad hade hänt?

Jag tror att följande hade hänt och varför (detta är mina högst personliga ej vetenskapligt förankrade tankar, och det enda som jag med säkerhet vet är att jag förmodligen skulle ha helt fel):

1. Reklambyråerna hade blivit social media naturals

Det finns en naturlig nyfikenhet hos kreativa människor och framför allt när man arbetar med kommunikation i någon form. Att helt plötsligt få tiden att stilla nyfikenheten på det där nya och aktivt få möjlighet att vara med i den folkrörelse som det nästan är är ovärderligt och kommer att göra reklambyråerna till s.k social media naturals (Tack till Jerry Silwer för det begreppet.). Dvs det kommer att bli lika naturligt att kommunicera i, med och om sociala medier som att ta en pilsner med polarna på krogen, eller en kaffepaus med kollegorna. Det kommer bli en del av vardagen och nästan mer därtill.

2. Reklambyråerna hade blivit management konsulter

Med tillgängligheten och den virala effekten som de sociala medierna har kommer vi återkommande att får höra de om varnande exemplen på företag som förbjuder facebook och liknande på arbetstid. Vi kommer att tvingas ta ställning då våra kunder behöver förändra sin syn på medarbetarnas roll i företagen och deras påverkan. Reklambyråerna skulle vara en av påtryckarna för öppnare och transparentare företag med kunskapdelning och informationsspridning som en viktig punkt på agendan.

3. Reklambyråerna hade blivit lyhörda

Vi hade börjat lyssna på konsumenterna och faktiskt inse att de har redan bilden klar för sig. Vi har en tendens att ibland glömma bort kunderna och tro en massa. Vi har ju alla förutsättningar att verkligen ta reda på vad målgruppen tycker och tänker, när var och hur. Det verkligt intressanta är att vi även kan få veta över tid.

4. Reklambyråerna hade blivit innovatörer

Reklambyråerna hade återigen blivit den lilla mystiska lådan där det händer underverk. Men det är inte de häftigaste annonserna, den roligaste reklamfilmen eller de största utomhustavlorna som poppar fram, utan nya sätt att konversera med slutkunder via nya kanaler i nya sammanhang, det där som vi inte vet eller känner riktigt till ännu, men som kommer att göra skillnad.

5. Reklambyråerna hade blivit trovärdiga

Följer man punkt 1-4 hade trovärdigheten för reklambyrån kommit tillbaka.

6. Reklambyråerna hade blivit bättre på att sälja innehåll istället för yta

Med lyhördhet, innovation och trovärdighet kan vi helt och hållet fokusera på innehållet i konversation och i rätt sammanhang, istället för ytan. Med framför allt trovärdigheten i ryggen är det möjligt släppa all prestige och glamour och fokusera på uppgiften fullt ut.

7. Reklambyråerna hade bytt namn

Vi skulle inte längre heta reklambyråer (Reklam i vissa länder är samma ord som propaganda). Vi hade bytt namn till något annat, men jag ska i ärlighetens namn inte komma på vad. Det får jag lov att komma tillbaka till i ett nytt inlägg.

Reblog this post [with Zemanta]
  • Tack för ett inspirerande och bra inlägg. Du tänker i samma banor som jag. Dock delar jag inte riktigt din optimism om att samma bekväma reklamare som på morgonen dricker latte och läser Resumé på villaverandan på Lidingö plötligt ska överraska oss med att bli innovatörer. Jag tror nämligen inte att det handlar om tidsbrist, utan i grunden om brist på intresse och motivation. Innan lågkonjunkturen satte stopp för det hade ju till exempel King lediga fredagar om jag inte missminner mig, och de hör ju inte precis till den digitala eliten (http://bit.ly/4nUdQF).

    Egentligen är det ganska väntat: När förutsättningarna för kommunikation har förändrats så radikalt finns det ju egentligen ingenting som säger att en person som var intresserad av copywriting eller klurig styling av en Åhlénsbild skulle vara det minsta intresserad av den semantiska webben till exempel, eller ha den tekniska förförståelsen för att kunna innovera i den dimensionen. Förra veckan hörde jag om en framstående svensk reklamare som hoppat av Facebook för att han ”hade x barn och inte hade tid”. Inget fel på att prioritera barnen på ett rent mänskligt plan givetvis, men då är det svårt att bli en ”social media natural”. Tror ni inte förresten att samma person lägger en hel del tid framför teven istället? Det handlar om intresse.

    Det tror jag är huvudproblemet. Sen har vi också ett problem i incitamentsstrukturen där tävlingar varit viktiga för kreatörer. Tävlingar har två problem: Dels måste tävlingsbidraget fungera som just tävlingsbidrag, vilket inte är detsamma som att det kommer sälja tvål eller lösa managementproblem. Dels har tävlingar en inneboende konserverande effekt eftersom det är branschen själv som sitter i tävlingsjuryn.

    Mina five cents. Tack för din länk och tack för ett bra inlägg!

  • Walter, tack för inputen. Visst har du rätt i att det handlar om intresse, att samma person som dricker sin latte och som läser Resumé på villverandan på Lidingö högst sannolikt finner sociala medier totalt ointressant och meningslöst. Fast egentligen är det snarare ett bevis på att det är något ruttet i branschen. När man hellre håller fast vid det gamla traditionella och trygga.

    Givetvis finns det geografiska skillnader (som egentligen är en attitydskillnad pga olika förutsättningar och företagsklimat) så som att landsortbyråerna har större intresse, och snabbare hakar på det nya.
    Men visst, poängen är, attityden internt inom branschen måste förändras först. Vi måste sluta dunka oss själva i rygggen och börja titta på vad som egentligen är bäst för kunderna.

  • Det har alltid varit så att det stora jättarna har fått problem när världen plötsligt förändras. De har allt att vinna på att behålla status quo. Tror de. Titta till exempel på musikindustrin eller jätten Facit som fick problem när det kom ett teknikskifte. De stora byråerna sitter på kunderna, och kundernas förtroende förvinner inte över en natt utan gradvis. Men rätt vad det är så är förtroendet borta och byrån kraschar. Vi kommer se krascher.

    Det är också precis detta som gör det möjligt för uppstickare att flankera branschen. Uppstickare kan vara uppstickare för att det är unga, kommer från landsorten eller helt enkelt aldrig accepterat gamla meriter. Dessa uppstickare har riktiga svårimiterade incitament att lära och innovera. Och de kommer spöa bukfeta bekväma old-schoolers så fort de får chansen. Kolla på vad Google gjorde för 11 år sedan. Kolla på vad Facebook gjorde för 5 år sedan. Kolla på vad Twitter gjorde för 3 år sedan. Var har Microsoft varit? De stora byråerna är reklamindustrins Microsoft.

    Det är spännande tider.

  • Ja, tack för bra inlägg, och bra svar av Walter! Jag håller med Walter och tror att vi ser samma sak som hände när 'desktop publishing' infördes och många i en arbetskår helt enkelt inte hängde med över till att arbeta med dator istället för skalpell… Detsamma gäller det du avslutar med, om att byta namn. En namn/strukturförändring (som jag läst i historieböckerna om) kom efter en lagändring 1965 när Annonsbyråer istället blev Mediabyråer + Reklambyråer. (Läs gärna detta inlägg på min gamla blogg för en något längre version: http://tinyurl.com/yfqjndv) Det har alltså hänt förut att nya strukturer dyker upp, och samma sak händer i detta nu – reklamproducenter kallar sig och erbjuder andra saker än reklambyråer gör. Här är några exempel på nya konstellationer. Det är roligt att se hur erbjudanden utvecklats jämfört med reklambyråernas, lägg gärna till fler ni som har idéer!

    idyllen.org = kommunikatörer

    tcf.com = kommunikationsbyrå, nytänkande reklambyrå

    • 7billion.se = kommunikation genom sociala medier (digital reklam, inget offline)

    • crowd.se = ambient mediabyrå med advertising technology (Mixed digital/IRL)

    • designingenjörerna.se = internet PR, webbdesign och produktutveckling av fysiska produkter (inget offline)

    • farfar.se = (not an) interactive advertising agency /interaktiv kommunikation, digital byrå

    • playwithus.co.uk = digital fullservice byrå

    Jag tror att reklambyråer har så att säga kniven på strupen redan nu, och sättet att överleva är att dra nytta av det de/vi kan och kombinera det med digital kommunikation. Definitivt kommer framtidens reklamproducenter att heta något annat och kanske är det så att det ligger i tiden att det inte kommer att bli En term, Ett erbjudande.

    Jag tror att vi framöver kommer att se Mycket mera av både 'Mixed Reality' och av digital kommunikation mixad med traditionell offline reklam IRL (Mindpark kallar det 'hybridkampanjer'). Kanske blir vi alla då UX designers?

  • Tack för kommentaren. En lite parentes bara, men du menar nog tcf.se inte tcf.com, den senare är ett företag som tillverkar fläktar. 😉
    Listan kan sedan kompletteras med framför allt nätverksgrupper/noder med fritt sammansatta specialister som har den stora fördelen att snabbt förändra sitt erbjudande.

  • Absolut, tcf.se var det – tack!

    ja.. har du kompletterande exempel på några sådana och vad de kallar sig?