Reklam 2.0 och sociala medier

Är Reklam 2.0 samma sak som sociala medier, eller vad är det för skillnad? Är det bara 2 olika benämningar på samma fenomen?

Absolut inte! Nu kommer jag att använda 2 st benämningar om jag egentligen inte tycker om men som jag själv valt att använda i brist på annat och/eller bättre.

Reklam 2.0 är inte samma sak som sociala medier.

Det går inte ens att jämföra, men har ändå många beröringspunkter. För att göra det kort: Reklam 2.0 är ett förhållningssätt till reklam och marknadsföring medan sociala medier är flera kanaler och tjänster som används inom reklam 2.0. Blev det tydligare?

Ok, vi backar bandet lite: först måste vi definiera vad reklam är?

Reklam är skapande och spridande av information som har till syfte att lysa upp och skapa uppmärksamhet runt idéer, varor och tjänster, samt påverka och ändra människors åsikter, värderingar eller handlingar, i första hand konsumtionsbeteende. Oftast är avsändaren ett företag, och mottagaren en konsument. Konsumenten kan vara en enskild person eller ett annat företag.

Avsikten med reklam är ofta att marknadsföra ett företags produkter eller tjänster med slutmålet att öka försäljningen av dessa, och därmed öka företagets inkomster.

Reklamen är nära besläktad med propaganda och i vissa länder använder man det sistnämnda som beteckning för båda.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Reklam

Den traditionella definitionen av reklam är oftast en 1-vägs kommunikation och bygger sällan eller aldrig på interaktion med slutkonsumenten. I och för sig är en stor del  reklam också av varumärkes vård eller image-relaterad och där det handlar om att skapa ett medvetande och erinran om ett varumärke hos konsumenten. Typiska ”traditionella” kanaler är oftast annonsering (dagspress/fackpress), TV, Radio, DM/DR med mera, dvs köpt medieutrymme. Oftast brukar man också slänga in lite internet på ett hörn (och då menar man oftast annonsering på internet i form av banners eller kanske även kampanjsidor på nätet, s.k. mikrosajter). Enligt IRM investerades det nästan 65 miljarder kronor i marknadskommunikation 2008.

Stora reklamkakan 2008

Stora reklamkakan 2008
Stora reklamkakan 2008

Men detta är inte hela bilden av reklam. Vad diagrammet ovan visar är att 18,9% (12 264 Mkr) av den total investeringen är produktionskostnader och de resterande 81,1 % är mediainvesteringar (32 403 Mkr) och övriga investeringar* (29 094 Mkr). Här saknas en dimension och det är ROI och ROE. Att investera 2 miljoner i dagspress kan aldrig jämföras med 2 miljoner i internet. Och att samla internet i en post är som att slå ihop dagspress, gratisdistribuerade tidningar, Tidskrifter, Bilagor, Kataloger och Direktreklam i en post och kalla det för print.  Vad detta diagram visar är enbart mediainköp och till viss del fördelningen där emellan.

Men det investeras massor i idéer och s.k. icke köpt media också. Och det är här Reklam 2.0 och sociala medier kommer in.

*övriga investeringar = Butikspromotion, Event, Mässor, Presentreklam och spronsring

Reklam 2.0 vänder på steken

Med reklam 2.0 har förflyttas makten över varumärket från företaget (och/eller reklambyrån) till konsumenten.

Reklam 2.0 är ett nytt begrepp inom digital marknadsföring. Reklam 2.0 är tänkt att förklara förändringarna inom marknadsföringsbranchen i och med Internet och sociala mediers intåg. Begreppet Reklam 2.0 lånar versionsmetaforen från uttrycket Web 2.0 för att skildra förändringen inom reklambranschen, där alltmer av marknadsföringen görs på Internet eftersom traditionella medier tappar både tittare och läsare, men också relevans.

Under det senaste året har begreppet Reklam 2.0 dykt upp som ett nytt Buzzword inom den digitala marknadsföringen. Uttrycket Reklam 2.0 verkar dyka upp första gången under 2006, både i Sverige och USA.…

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Reklam_2.0

M.a.o. reklam 2.0 är användargenererad reklam. Mottagaren av reklamen är aktiv och engagerad. Konsumenterna blir till viss del producenter genom kanaler som YouTube, FaceBook mm och dikterar vilkoren för reklamen. Konsumeneterna blir mer kritiska och väljer mycket hårdare vad man låter sig bli påverkad av. Detta ställer betydlig högre krav på att reklamen blir trovärdig och personlig.

Sociala medier är ett hjälpmedel för att reklam 2.0 ska lyckas.

Det finns flera stora utmaningar med reklam 2.0, där en är att nå ut i det inferno av information och kommunkationsbrus som råder idag. Och att nå rätt personer vid rätt tillfälle. För det är något som är oerhört viktigt: Reklam 2.0 sker i realtid. Det är inte en annons i söndagens tidning, eller 15 sek i TV4 lördag kväll kl. 20. Det är här och nu, genom sociala medier: Ett meddelande på Twitter, en fråga på jaiku, en ögonblicksbild på Flickr, en kommentar på FaceBook, en händelse fångad på film med Bambuser. Det sker nu och det sker mellan individer. Och vi har än så länge bara sett början. För att den stora massan som konsumerar och bestämmer om vår reklam idag är 80- och 90 talister. De som är födda med att ständigt vara uppkopplad med flera enheter samtidigt och delta i flera konversationer på samma gång. Reklam 2.0 är allstå konversationen mellan individer och sociala medier är verktygen/hjälpmedlet för att lyckas. Vi har bara ett val:

delta i konversationen eller stå utanför i kylan och försök läsa på läpparna…

Reblog this post [with Zemanta]
  • Bra och begriplig sammanfattning! Skönt att få begreppen klarare för sig.

    Ett inlägg ang. bannerannonser: Under vilket nytt begrepp skall man hänföra sådant som Facebook gör nu? Idag är det min födelsedag (tack på förhand) och när jag loggade in på Facebook såg jag en anpassad annons ”38 år? Vinn en Ipod”
    Uppenbarligen får annonsen reda på min profil och anpassar annonsen efter den. Det är inte tvåvägskommunikation/användargenererad i den bemärkelsen, men man får i alla fall någon slags input från mig. Vad skall man kalla sådan reklam?

  • Bra och begriplig sammanfattning! Skönt att få begreppen klarare för sig.

    Ett inlägg ang. bannerannonser: Under vilket nytt begrepp skall man hänföra sådant som Facebook gör nu? Idag är det min födelsedag (tack på förhand) och när jag loggade in på Facebook såg jag en anpassad annons ”38 år? Vinn en Ipod”
    Uppenbarligen får annonsen reda på min profil och anpassar annonsen efter den. Det är inte tvåvägskommunikation/användargenererad i den bemärkelsen, men man får i alla fall någon slags input från mig. Vad skall man kalla sådan reklam?

  • Grattis på födelsedagen Thomas!

    Den typen av bannerannonsering du beskriver från bl.a. FaceBook, är väl traditionellt sett en form av sökordsannonsering, precis som Google fast i FB-fallet så utgår annonseringen ifrån redan angivna parametrar i respektive persons profilbeskrivningar. Eller…?

  • liffeman

    Grattis på födelsedagen Thomas!

    Den typen av bannerannonsering du beskriver från bl.a. FaceBook, är väl traditionellt sett en form av sökordsannonsering, precis som Google fast i FB-fallet så utgår annonseringen ifrån redan angivna parametrar i respektive persons profilbeskrivningar. Eller…?

  • Mats

    Grattis från mig också Thomas! Men jag tycker inte att den typen av bannerannons hör hemma under reklam 2.0. Den är ju snarast jämförbar med traditionell adresserad DR – att söka på födelsedatum och skicka ut erbjudanden i samband med detta har ju funnits länge. Att detta nu sker på nätet är ju mera en ny distributionsform än en ny typ av reklamvärld.

    Men bra sammanställning i övrigt!

  • Mats

    Grattis från mig också Thomas! Men jag tycker inte att den typen av bannerannons hör hemma under reklam 2.0. Den är ju snarast jämförbar med traditionell adresserad DR – att söka på födelsedatum och skicka ut erbjudanden i samband med detta har ju funnits länge. Att detta nu sker på nätet är ju mera en ny distributionsform än en ny typ av reklamvärld.

    Men bra sammanställning i övrigt!